Rubenshuis viert gerestaureerde portiek en tuinpaviljoen

Persvoorstelling op 28 maart

De eyecatchers van het Rubenshuis, de portiek en het tuinpaviljoen, zijn binnenkort terug zichtbaar voor het grote publiek. Na anderhalf jaar is de restauratie voltooid. Beide elementen - ontworpen door de meester zelf - schitteren opnieuw en de gebeeldhouwde details komen na een minutieuze behandeling weer tot hun recht. De restauratie van de portiek en het tuinpaviljoen wordt feestelijk gevierd op zaterdag 27 april met een Italiaans tuinfeest voor iedereen. Het museum is dan gratis toegankelijk.

De pers wordt vriendelijk uitgenodigd op de persvoorstelling op donderdag 28 maart om 11 uur in het Rubenshuis.

10.45 uur              Ontvangst bij de portiek

11 uur                   Verwelkoming door Ben van Beneden, directeur Rubenshuis

Toelichting door Nabilla Ait Daoud, schepen voor cultuur Antwerpen

Toelichting door Hans Goossens, projectleider AG Vespa

Mogelijkheid tot vragen en bekijken timelapse van de werken in aanwezigheid van het restauratieteam

Broodjeslunch

Gelieve uw aanwezigheid te bevestigen via [email protected]

foto: Ans Brys

Nadia De Vree

Perscoördinator Musea en Erfgoed, Stad Antwerpen

Over het Rubenshuis

In dit stadspaleis woont de briljante en veelzijdige kunstenaar Rubens met zijn gezin. Hier schildert hij met zijn collega’s en assistenten. Veel van zijn omvangrijke oeuvre ontstaat in dit huis, in hartje Antwerpen. Het museum heeft niet alleen een interessante collectie, maar toont ook hoe de meester leefde en werkte.

Rubenianum

De rijke artistieke traditie van de Zuidelijke Nederlanden telt duizenden kleine en grote meesters. Om hun nagelaten werken blijvend te begrijpen en waarderen, zijn onderzoek en kennis essentieel. Het Rubenianum verzamelt en ontwikkelt deze kennis en stelt ze ter beschikking voor zowel een professioneel als een in erfgoed geïnteresseerd publiek.

Wapper 9-11 2000 Antwerpen

www.rubenshuis.be