Ruwbouw onthaalgebouw Rubenshuis klaar: werken op schema voor opening in zomer van 2024

Het Rubenshuis bouwt sinds 2022 aan een gloednieuw onthaalgebouw naar een ontwerp van Robbrecht en Daem architecten. Anderhalf jaar na de start van de werkzaamheden is de ruwbouw voltooid. Op Hopland 13 staat nu een eigentijds palazzo, dat de toegang zal vormen tot de leefwereld van Rubens. De werven van het nieuwe gebouw en de tuin zitten in rechte lijn om in de zomer van 2024 te openen.

Het nieuwe onthaalgebouw van het Rubenshuis komt zijdelings van Rubens' kunstenaarswoning, langs de straat Hopland. Het ontwerp van Robbrecht en Daem architecten verwijst naar de rijke bouwtradities van de Italiaanse palazzi en zit boordevol verwijzingen naar de kunst van Rubens. De gevel is opgebouwd uit horizontale lijnen en verticale zuiltjes. De opeenstapeling van de rijtjes kolommen doet denken aan de gespierde lichamen, zoals in Rubens’ schilderijen. De grote wenteltrappen binnen en het voortdurende lichtspel van de zuiltjes buiten refereren dan weer naar de beweeglijkheid van Rubens' composities.

Het gebouw is opgevat als twee reusachtige boekenkasten tegenover elkaar, over de volledige hoogte. Dat is niet toevallig; op deze plek had Rubens op het einde van zijn leven drie huizen voor zijn indrukwekkende bibliotheek. De achtergevel van het gebouw is ontworpen als voorgevel op de tuin, net zoals bij het bestaande historische gebouw. Zo zijn beide gebouwen via de tuin met elkaar verbonden.

“Dankzij dit nieuwe onthaalgebouw zullen bezoekers uit binnen- en buitenland op een kwalitatieve manier ontvangen worden en nog beter geïnformeerd aan hun ontdekkingstocht over de iconische Vlaamse Meester kunnen beginnen,” zegt Vlaams minister van toerisme Zuhal Demir. “Zo zal het Rubenshuis ook in de toekomst een echte trekpleister blijven voor de Antwerpenaren en alle liefhebbers van Peter Paul Rubens.”

Duurzaam en innovatieve technieken

Er is veel aandacht voor de duurzaamheid, de toekomstbestendigheid, de energiezuinigheid en de integrale toegankelijkheid van het onthaalgebouw. Het is fossielvrij met een E-peil 36, dat is 60% beter dan de wettelijke voorschriften. 35% van de elektriciteit komt uit hernieuwbare energie. Verwarming en koeling worden voorzien via geothermie waarvoor 150 m diep geboord is en via een warmtepomp. Zonnepanelen wekken elektriciteit op.

Dankzij een innovatieve techniek is de grondwatertafel verlaagd en de kelder gebouwd zonder nadelige gevolgen voor omliggende tuinen en parken binnen een straal van één kilometer. Er worden ook duurzame materialen gebruikt waarvan de impact beperkt is op het milieu. Een hemelwaterput met een inhoud van 10.000 liter wordt gebruikt voor de spoeling van de toiletten en voor bevloeiing van de groendaken. Het gebouw en de tuin zijn integraal toegankelijk.

Schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud: "De werven van het nieuwe gebouw en de tuin zitten in rechte lijn om in de zomer van 2024 te openen. Dan zijn bezoekers welkom in dit eigentijds palazzo, ontworpen door het internationaal gewaardeerde ontwerpteam van Robbrecht en Daem architecten. Het onthaalgebouw is een cruciale schakel in het masterplan Rubenshuis, het wordt de toegangspoort voor wie de wereld van Peter Paul Rubens binnenstapt."

Hopland 13 in cijfers:

• 4.000m³ uitgegraven grond
  • 28 meter diep zijn de funderingen
  • 10 meter diep is de kelder
  • 1.400m³ stortbeton; ca 9m³ per betonmixer
  • 350 ton wapeningsstaal, waarvan 200 ton gevlochten op de werf en 150 ton in prefab betonelementen
  • 20 geothermische boringen op een diepte van 150m
  • 456 cilindrische elementen; deze ronde kolommetjes in architectonisch beton werden tegen de voor-en achtergevel geplaatst. Ze hebben een diameter van 18 cm en zijn 420 cm hoog op het gelijkvloers en 340cm hoog op de verdiepen
  • 800m² glas, verdeeld over de voor- en achtergevel
  • 48 zonnepanelen
  • 700 liter verf voor de schilderwerken

Ontwerp en uitvoering:

• Opdrachtgever: stad Antwerpen voor Rubenshuis
  • Bouwheer: AG Vespa
  • Ontwerpteam Robbrecht en Daem architecten ​
  • Ingenieur stabiliteit : Bureau d’étude Greisch
  • Ingenieur technieken: hp engineers
  • Ingenieur akoestiek & bouwfysica: Daidalos Peutz
  • Erfgoed architect : Callebaut Architecten
  • Aannemer: BAM Interbuild
  • Veiligheidscoördinator: EVEKA ​
  • Heraanleg van de Rubenstuin: naar ontwerp van Ars Horti (en wordt gerealiseerd door Estate and Landscape Management)
  • Subsidiënten: stad Antwerpen & Toerisme Vlaanderen

De restauratie van de kunstenaarswoning, het Kolveniershof en de nieuwe invulling van het huidige bibliotheekgebouw in de Kolveniersstraat maken het masterplan compleet. Ze heropenen ten vroegste in 2030.

Foto: Frederik Beyens

Voor meer beelden en een site plan kan u hier terecht:

Website preview
Beelden werken nieuw onthaalgebouw
In dit stadspaleis woont de briljante en veelzijdige kunstenaar Rubens met zijn gezin. Hier schildert hij met zijn collega’s en assistenten. Veel...
Rubenshuis

Nadia De Vree

Perscommunicatie Cultuur, Stad Antwerpen

Over het Rubenshuis

Kunstenaar, marketeer, wetenschapper, diplomaat en familiemens. Rubens was een buitengewoon talent, maar ook een doodgewone man. In het Rubenshuis woonde en werkte hij een groot deel van zijn leven. Hier leefde hij graag en gulzig.

In het Rubenshuis wisselt de sfeer van intiem tot grandioos. Zo sta je oog in oog met Rubens, de allereerste influencer, duik je op een ander moment in de diepte van zijn archieven of wandel je door zijn baroktuin. Een plek waar elke hoek een nieuw verhaal onthult en waar je, tussen meesterwerken en memorabilia, een stukje geschiedenis zelf kunt ervaren.

Binnenkort is het Rubenshuis terug open. Je bezoek start dan vanaf Hopland 13. Reis door de tijd met Rubens Experience, blader door de geschiedenis in de bibliotheek of geniet in de weelderig heraangelegde tuin. De grondige restauratie van Rubens’ woonhuis duurt nog enkele jaren en houdt de deuren tijdelijk op slot. Vanuit de tuin middenin de stad Antwerpen is er wel een prachtig zicht op het huis van Rubens. Je dwaalt er door meer dan 17.500 planten. Met kleuradvies van de Antwerpse modeontwerper Dries Van Noten is de tuin mooi in elk seizoen.

Rubens bekijken kan wereldwijd, Rubens voelen kan énkel hier.

Hopland 13 2000 Antwerpen

www.rubenshuis.be